Najnovije istraživanje VCÖ test stanica 2025 pokazalo je da je bečka stanica Westbahnhof po treći put zaredom najbolje ocenjena velika železnička stanica u Austriji.
U anketi je učestvovalo oko 14.400 putnika, koji su stanice ocenjivali po 15 kriterijuma – od pristupačnosti i povezanosti sa javnim prevozom, do bezbednosti i kvaliteta objekta.
Westbahnhof zadržao prvo mesto
Stanica Westbahnhof u Beču dobila je najviše pohvala zbog:
- odlične povezanosti sa tramvajima, autobusima i metroom,
- jednostavnog pešačkog pristupa,
- velikog broja automata za kupovinu karata,
- dobre osvetljenosti i preglednosti objekta.

Ova stanica je, prema mišljenju putnika, primer kako železnička infrastruktura treba da izgleda u 21. veku.
Najbolje ocenjene velike stanice u Austriji
Prema rezultatima, iza Westbahnhofa slede:
- Westbahnhof (Beč) – ukupni pobednik
- Glavna stanica St. Pelten – pohvaljena dostupnost pešacima i biciklistima, kao i pristupačnost osobama sa invaliditetom
- Glavna stanica Salzburg – odlikuje se dobrom povezanosti i kvalitetnim objektom

Ostale stanice u glavnim gradovima pokrajina takođe su dobile solidne ocene, osim stanice u Bregencu, koja zaostaje za konkurencijom.
Najlepše stanice: Beč i Lijenc
Putnici su birali i najlepšu stanicu u Austriji.
- Glavna stanica Beč (Wien Hauptbahnhof) zauzela je prvo mesto,
- slede Salzburg, Westbahnhof, Glavna stanica u Gracu i Linzu.

Kod većih stanica van glavnih gradova, titulu je ponela stanica Lijenc (Tirol). Ona je dobila najviše ocene i za izgled, i za ukupnu funkcionalnost, ispred Feldkirha i Marijacela.
Regionalni pobednici van glavnih gradova
U kategoriji većih stanica van pokrajinskih centara, putnici su izdvojili:
- Lijenc (Tirol)
- Rankvajl (Vorarlberg)
- Kicbil (Tirol)
Putnici su posebno naglasili dobru biciklističku infrastrukturu, barijernu pristupačnost i prijatan izgled zgrada.
Kako putnici dolaze do stanica?
Istraživanje VCÖ pokazuje jasne trendove u mobilnosti:
- 34% putnika dolazi javnim prevozom (voz, autobus, tramvaj),
- 33% pešice,
- 7% biciklom,
- 12% sopstvenim automobilom,
- 12% taksijem ili kao saputnik,
- 1% električnim trotinetom,
- 1% moped/motorom.
Polovina putnika do svog polaznog perona stiže za manje od 15 minuta, dok je za dodatnih 35% potrebno između 15 i 30 minuta.
Poruka stručnjaka: železničke stanice ključ održive mobilnosti
Prema rečima VCÖ-eksperta Mihaela Švendžingera, železničke stanice moraju biti više od tranzitnih tačaka:
„Stanice treba da budu mesta gde se putnici osećaju dobrodošlo i gde rado provode vreme. Ako se naselja i poslovni prostori grade u blizini železničkih stanica, više ljudi bira voz umesto automobila. Time se smanjuju gužve, zagađenje i buka, a Austrija se približava svojim klimatskim ciljevima.“
Putnici su ukazali i na nedostatke: četiri od deset žele više opcija za deljenje automobila i bicikala (carsharing i bikesharing), trećina traži bolju povezanost stanica van špica i kvalitetnije „Park & Ride“ kapacitete, dok svaki četvrti putnik želi više i sigurnijih mesta za bicikle.
Rezultati VCÖ testa stanica 2025 jasno pokazuju da je Austrija u evropskom vrhu kada je reč o kvalitetu železničke infrastrukture. Ipak, izazovi ostaju u domenu dodatnih usluga i održive mobilnosti. Westbahnhof je ponovo potvrdio lidersku poziciju, dok je Glavna stanica Beč ponela titulu najlepše.