Amazon Austrija ostaje neprikosnoveni lider u onlajn trgovini sa prometom od čak 4,3 milijarde evra. Prema najnovijem E-Commerce izveštaju za 2025. godinu, koji su predstavili Handelsverband i ECDB, čak 40% svih onlajn kupovina u zemlji obavlja se preko Amazona. Na listi dominiraju i platforme Zalando, Shop Apotheke, kao i kineski giganti Temu i Shein, dok Pošta Austrije ostaje vodeći logističar.
Amazon i online marketplace-ovi preuzeli kontrolu nad e-trgovinom u Austriji
Studija „Top 100 Webshops u Austriji“ prikazuje jasnu dominaciju velikih marketplace-ova. Amazon je vodeći sa 4,3 milijarde evra bruto prometa. Od toga, oko 1,22 milijarde evra dolazi od direktne prodaje Amazon.de, dok se ostatak odnosi na prodaju eksternih trgovaca preko Amazon Marketplace-a.
Zalando zauzima drugo mesto sa ukupnim prometom od 607 miliona evra, dok je eBay treći sa 513 miliona. U Top 100 listi slede Shop-Apotheke.at (199 miliona evra), Ottoversand.at, Universal.at, Bestsecret.at, Ikea.com i Mediamarkt.at.
Modna industrija i elektronika najzastupljenije kategorije
Najzastupljenije kategorije među vodećim web prodavnicama su moda i aksesoari, računari i elektronika, kao i nameštaj i uređenje doma. Svaki četvrti webshop iz Top 100 bavi se prodajom odeće, obuće ili modnih dodataka.
Temu i Shein zauzimaju visoke pozicije – problem za lokalnu ekonomiju
Na 4. i 7. mestu rang liste marketplace-ova nalaze se kineske ultra-fast fashion platforme Temu i Shein, što izaziva zabrinutost privrednih aktera. Prema ECDB, Temu je u poslednjih godinu dana ostvario 341 milion evra prihoda u Austriji, dok je Shein zaradio 217 miliona evra.
„Zbog toga gubimo hiljade radnih mesta i milione evra poreza,“ upozorava Rainer Will, direktor Handelsverbanda. On poziva na hitnu implementaciju evropske takse od 2 evra po paketu iz trećih zemalja i brže ukidanje carinske olakšice do 150 evra za uvoz izvan EU.
Refurbed: Austrijski uspeh u cirkularnoj ekonomiji
Među pozitivnim primerima domaćih firmi nalazi se Refurbed, koji je zauzeo 9. mesto na listi najvećih marketplace-ova sa prometom od 76 miliona evra. Reč je o inovativnoj platformi specijalizovanoj za prodaju obnovljene elektronike, što pokazuje potencijal održive e-trgovine u Austriji.
Online trgovina čini 15,5% ukupnog maloprodajnog tržišta
Ukupan promet e-trgovine u Austriji u 2024. godini iznosi preko 10,5 milijardi evra, što je rekordan nivo. Udeo online prodaje u ukupnoj maloprodaji dostigao je 15,5%, a za 2025. godinu se očekuje rast na preko 11 milijardi evra, što bi predstavljalo 17,5% tržišnog udela.
„Ko učestvuje u digitalnoj transformaciji, ima šanse da uspe na ovom konkurentnom tržištu,“ kaže Friedrich Schwandt, direktor ECDB.
Logistika i plaćanja: Pošta Austrije i dalje lider
Kod isporuke, Pošta Austrije vodi sa 52% tržišnog udela, dok slede DHL (34%), DPD (28%), GLS (17%) i UPS (14%).
Što se tiče metoda plaćanja, dominiraju Visa i Mastercard (prisutne u 91% web shopova), dok PayPal zauzima treće mesto sa 83%.
eCommerce Day 2025: Susret industrije u Beču
Vrh austrijske e-trgovinske scene okupiće se na eCommerce Day-u 12. juna u Beču, gde će se analizirati rezultati izveštaja i diskutovati o budućim izazovima i strategijama.
