Austrijski proizvođač frotirskog tekstila Vossen obeležava veliki jubilej – 100 godina postojanja. Od svojih skromnih početaka 1925. godine kao mala tkačka radionica u nemačkom Güterslohu, kompanija je prerasla u evropskog lidera u proizvodnji peškira i bade mantila, sa sedištem i srcem proizvodnje danas u austrijskom Jenersdorfu, Burgenland.
Vizija osnivača Burghardta Vossena bila je jednostavna, ali revolucionarna: luksuzne peškire učiniti dostupnim svima. Ova ideja postavila je temelje za uspešnu industrijsku priču, koja je 1951. godine dobila ključni zamah – kada je patentiran prvi kućni i bade mantil od frotira. U zlatnim godinama, Vossen je zapošljavao čak 3.500 ljudi.
Pad i ponovno uzdizanje
Tokom 1990-ih, Vossen se suočio sa ozbiljnim izazovima zbog sve veće konkurencije, što je 1996. dovelo do zatvaranja svih pogona osim jednog – u Jennersdorfu. Zahvaljujući brzoj reakciji i podršci pokrajine Burgenland, kompanija je opstala i danas zapošljava 250 radnika. Od 1961. godine upravo se u ovom mestu razvijaju i proizvode sve Vossen kolekcije.
Održivost kao osnovna vrednost
Pod sloganom „We Care“, Vossen danas prerađuje 1.400 tona pamuka godišnje u oko 5,3 miliona proizvoda – i to na ekološki i društveno odgovoran način. Kompanija koristi zelenu električnu energiju, reciklira i može se pohvaliti izuzetno niskim karbonskim otiskom. Poseban ponos predstavlja kolekcija prvih na svetu veganski sertifikovanih peškira, lansirana 2019. godine.
„Održivost nije cilj, već put kojim svakodnevno idemo“, ističu direktori Marco Talasz i Michael Unger. „Proizvodimo u prirodnom parku, pored reke Raab. Vodu koristimo pažljivo – nakon bojenja, voda se prečišćava do nivoa koji omogućava vraćanje u javni kanalizacioni sistem.“
Inovacije kao pokretačka snaga
Iako suočeni sa rastućim cenama energenata i sirovina, Vossen ulaže u efikasnost, pametna rešenja i tehničke inovacije. Nova linija MyMoments, lansirana prošle godine, donosi elegantne frotirske aksesoare za kupatilo i ulazak u drogerijski sektor. Među najpopularnijim proizvodima su eko-friendly „scrunchies“ gumice za kosu, koje su posebno omiljene među mladima – budućim kupcima peškira.
Ljudi u fokusu
Kako bi osigurao kvalifikovanu radnu snagu, Vossen ulaže u obuku mladih u čak devet različitih zanata – od klasičnih poput trgovca i logističara, do specijalizovanih poput tekstilnih tehničara, e-commerce stručnjaka i tekstilnih hemičara. „Da bi ostali atraktivan poslodavac, moramo videti čoveka iza svakog radnika“, naglašava Talasz.
Pogled unapred
Uprkos izazovima globalne konkurencije, rukovodstvo Vossena ostaje optimistično. „Ko ostane inovativan i spreman da se prilagodi, može i dalje postavljati trendove“, kaže Unger. „Mi to radimo svakodnevno – i tako ćemo narednih 100 godina.“